fredag 28. september 2012

3 månederskontroll og tanker om vektnedgang.

Da har jeg gjennomført tre månederskontrollen på Voss Sykehus, etter min Gastric Sleeve i juni. Det er helt utrolig hvor fort tiden har gått, selv om jeg føler at den går ekstremt sakte.
Jeg møtte opp på Voss med godt mot på torsdag, og gikk igjennom blodprøvetaking, veiing og spørsmål om trivsel, mat og helse.

Jeg snakket med sykepleiere og ernæringsfysiologen. Jeg fikk tillog med med meg lappen fra den fancy dancye veiemaskinen deres som suvenir. Den måler fettprosent overalt på kroppen. Jeg følte meg ikke så jævlig som sist jeg stod på duppeditten, men den viser fremdeles ikke det magiske tallet.
Pumpen og trykket var fremdeles tipp topp, noe som var det eneste bra på meg for tre måneder siden... men jeg har alltid hatt bra pumpe :)
Sykepleierene kunne med glede meddele at jeg har nå gått ned 32 kilo og hele 10,7 BMI poeng siden begynnelsen av Mai i år. Jeg fikk også skyt for å være fem måneder røykfri.

Jeg møtte tillog med kirurgen min i gangen, og hun strålte mot meg, det fantes ikke et spor av hissigproppen som jeg husker fra operasjonsdagen min.

Her er i i allefall før og etter bilder, tre måneder i mellom (+ en uke kanskje?):
28 september 2012, nyinnkjøpt
allværs jakke :)
23 juni 2012, nett skrevet ut av sykehuset.





Kanskje ikke de mest avslørende bildene, men kanskje man kan se at 30 kilo er borte?
Og lettere skal jeg bli, men 30 kilo på vel tre måneder skal jeg si meg meget førnøyd med, og nå begynner jeg vel kanskje å trene også? Ser i allefall for meg et OldenRelax medlemskap i min fremtid. 

Men hodet mitt henger ikke helt med på vekttapet, og en del av meg er enda 30 kilo større, og kommer vel alltid til å være det.

Jeg har kjøpet meg en ny jakke, etter mye om og men fra min side. Jeg hadde sikkert enda gått med de gamle, siden jeg ikke liker å  kjøpe nytt når jeg har fullt brukbart hjemme, men da jeg tilfeldig vis så meg selv i speilet med denne ene jakken som var 3XL i størrelsen, (og litt stram i vinter), så fant jeg fort ut at her må det ny jakke til. Jeg kan ikke gå rundt med et telt. Jeg merker ikke nedgang i klesstørrelser så mye som nedgang i vekt, siden jeg nå bruker størrelse 50/52 i forholdt til tidligere 56+. Ikke mange klesstørrelsene ned, som jeg vet at andre i min situasjon har gått ned. Men problemet mitt er vel hvordan overvekten er fordelt rundt på kroppen. Bukser kan jeg sikkert snart bruke i størrelse 48, men topper må være i 50/52. Slik er det nå, ikke så mye å gjøre med det, men det kan ikke annet enn å bli bedre.

Rent mentalt er jeg ikke med på vektnedgangen, men jeg merker at kroppen min er med på notene, jeg er ikke andpusten på samme måte lenger, bena blir bedre og bedre for hvert kilo som renner bort og jeg sover bedre.

Jeg har satt meg klare mål, og jeg er ti kilo fra mitt neste, som er 35 i BMI, det tenkte jeg at jeg skulle klare til jul, for å gi megselv litt god tid :)
Neste delmål etter det er 30 i BMI, som er 83,5 kilo, det tenker jeg er et mål til Februar/Mars neste år. Før siste målet mitt, som er under 25 i BMI, innen utgangen av Juni 2012, altså 66-67 kilo.
Men for all del, dette er en løs plan, og jeg håper at jeg kan følge den noenlunde, men den er ikke satt i stein. 

Men ja, that's all folks, Line Out.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar