tirsdag 6. mars 2012

Kjeder du deg? Jeg har svaret!

Jeg har visse ting jeg gjør om jeg kjeder meg, og jeg tenker at folk ute i den vide verden har sine ting. Jeg er fullt klar over at dette er et såkalt "firstworld-problem", men hei, jeg er så heldig å ha blitt født der jeg er født. Mange tilbringer TIMER forran en dataskjerm og skylder få kjedsomhet... Pøh. Det finnes en verden av muligheter der ute. Tidige bilder kan holde meg opptatt i en liten time eller to, men jeg ergrer meg når jeg kaster bort verdifull tid på den måten. Til dere der ute som liker å sitte timesvis forran en maskin og se ting som ikke er virkelig: Slå den av og gå dere en tur, les en bok eller ring en venn...

Nå, tilbake til ting man kan gjøre når man kjeder seg. Jeg er mester av å surre bort tid på det folk kanskje ikke syns er morsom, men jeg syns det er kjempe! Jeg leser tykke og ordfylte engelske fantasy romaner eller serier. Jeg putler med garn, jeg rydder i skuffer, jeg leter etter den tingen jeg tenkte på i går men glemte hva var. Jeg ser ut vinduet eller går meg en tur. Jeg leter etter den tingen jeg hadde hin uken da jeg gikk dit og møtte dem.
Jeg skriver, korte eller lengre tekster, eller jeg jobber med dem jeg allerede har skrevet, finpusser og putter inn mer eller tar ut noe. Med andre ord... Jeg kjeder meg veldig sjeldent...

Og om jeg har liten ork til å lese, eller føler meg relativ tom for ord, er lei av å rydde eller lete, så kokkelerer jeg.

Jeg laget sjokolade her om dagen, fordi jeg hadde fått en fantastisk form til jul. Og fordi sjokolade er nam. Denne formen skulle egentlig være til isbiter, men what the hell... så her er resultatet, selvsagt etter at mesteparten har blitt spist opp                                                  ------->

Og for de som lurer, det er Han Solo in Carbonite.... Den lille stjernen er laget med IKEA isbitform.

Fantastisk sjokolade laget slik : smelt 100gr kokesjokolade i vannbad. Tilsett 2 ts kokosolje uten smak, pluss en ts cocosa ( som er kokosolje med smak. Denne kan taes bort om du ikke liker kokos smak :)  ) hell over i former du har tilgjengelig, og la stå kaldt til sjokoladen stivner. Digg in! Men la sjokoladen stå kaldt, siden kokosolje har en tendens til å bli flytende i litt over romtempratur.

Etter kokkelering så kommer håndarbeid, nemlig strikking eller hekling. Dette er en genial sport, fordi den kan gjøres samtidig som mye annet. Du kan fremdeles prate eller glo. Jeg liker å se på film sene kvelder, når jeg ikke skal tidlig opp, og det gjør seg liksom ikke at jeg ikke har noe å putle på med med hendene. Du vet hva dem sier: Idle hands is the devil's playground.
Her er noe jeg heklet for et par år siden, beklagelig vis det eneste bildet jeg hadde tilgjengelig. Men det gjorde seg til Halloween.



Andre ting å gjøre når en kjeder seg: Det er definitivt husarbeid som kan gjøres, som en kanskje har lyst til å utsette til en annen vakker dag. Gjør det. Etter det er gjort er det fantastisk å kunne kjede seg etterpå! Og du har vel fortjent å stirre på TV'en en liten time... Så kom igjen, reis deg og ta en svingom med moppen eller en liten runde med en klut!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar